Recenze - Skála

Nakladatelství: Host, 2013
Série: Ostrov Lewis
Díl v sérii: 1/3
Počet kapitol: 20
Počet stran: 389

Anotace

Skotský ostrov Lewis je krásné, ale drsné odlehlé místo bez stromů, bičované větry a pokryté vřesovišti. Topí se tam rašelinou a mluví gaelsky. A snad jen strach lidí z Boha je tam silnější než starost o živobytí. Pod zástěrkou víry však přežívají staré pohanské hodnoty a prapůvodní touha po krvi a pomstě. Na ostrov přijíždí nedávnou ztrátou syna poznamenaný policejní detektiv Fin Macleod, jenž se má podílet na vyšetřování brutální vraždy, spáchané podle stejného scénáře jako vražda, jíž se zabývá v Edinburghu. Fin prožil na ostrově Lewis dětství, takže vyšetřování je pro něho zároveň cestou domů a do minulosti. Setkává se s dávnými kamarády, s Artairem, který si vzal Marsaili, Finovu první lásku, a s mnoha dalšími. Většina z nich ho však nevítá s otevřenou náručí. Fin netuší, že klíč k případu by mohl odemknout i dveře, za nimiž je ukryto tajemství, jež se bezprostředně týká jeho samého. Jakou roli v případu hraje Finova dávná účast při tradiční výpravě na lov terejů hnízdících na nepřístupné nebezpečné skále An Sgeir? Povede tragédie, jež se tam tehdy odehrála, i po všech těch letech k další oběti?
Skála je detektivní román vzácné síly a představivosti odehrávající se v kulisách, které připomínají velké anglické romány devatenáctého století. Je možno ho zařadit do kategorie tzv. literary crime, tedy krimi psané kvalitním literárním stylem, přesahující hranice žánru, která je dnes globálně úspěšná především díky severským autorům od Mankella přes Larssona, Nesba a další.

Autor

Peter May se narodil v Glasgow a v současnosti žije ve Francii. Původně se živil jako novinář. Když ve dvaceti sedmi letech vydal první román The Reporter, byl požádán, aby jej přepsal do podoby scénáře pro seriál BBC. Od té doby se věnuje televizní tvorbě. Román Skála, první z trilogie odehrávající se v Mayově rodném Skotsku, vyšel v roce 2009 nejdříve ve Francii, o necelé dva roky později také ve Velké Británii. Zde po vydání v září 2011 osm týdnů figuroval na britském žebříčku bestsellerů, byl prezentován v prestižním Richard and Judy Book Club, zvítězil v anketě o nejoblíbenější knihu podzimu 2011 a BBC plánuje natočit jeho filmovou verzi. V září 2012 vyšel druhý díl s názvem The Lewis Man a v lednu 2013 závěrečný díl trilogie - The Chessmen. Obě knihy se drží v žebříčcích a jsou nadšeně přijímány světovým tiskem, recenzní ohlasy plné superlativů vycházejí v nejprestižnějších denících a jejich literárních přílohách.

Děj

Anotace je velice obsáhlá, takže ji pouze shrnu. Fin Macleod je po smrti svého syna povolaný na řešení případu brutální vraždy, která byla spáchána podobně jako vražda vyšetřována v Edinburghu. Setkává se s minulostí, starými přáteli a dávnou láskou. Zavražděného Angela Macrietchiho neměl nikdo v okolí v lásce, vrahem může být kdokoli. Fin postupně vyslýchá všechny podezřelé a zjišťuje, že případ souvisí i s ním samotným a tajemnou minulostí.

Postavy

Hlavní postavu Fina Macleoda jsem si od začátku oblíbila, živě se setkáváme s jeho minulostí a pocity, které prožívá. Jeho myšlenky jsou popisovány detailně, díky tomu jsem s ním dokázala soucítit. Neměl lehké dětství a v dospělosti ho potkalo zklamání v podobě ztráty syna. Bylo mi ho líto a zamlouvalo se mi, že i přesto si dokázal zachovat chladnou tvář a jít dál.

Dále se setkáváme se všemi jeho dávnými přáteli, životní láskou Marsaili, kterou si vzal jeho kamarád Artair a dalšími obyvateli ostrova Lewis. Všechny postavy měly svůj charakter, autor je dokázal skvěle vykreslit, což je velkým plusem.

Moje pocity

Kniha mě zaujala svým námětem a poněvadž se mi detektivky v poslední době začaly zamlouvat, tak jsem po ní sáhla. Příběh není zaměřen pouze na řešení vražd, ale také na vztahy a minulost hlavního hrdiny. Byla jsem opravdu mile překvapená, knížka ve mě vyvolala spoustu pocitů a donutila mě přemýšlet.

V podstatě nemám co vytknout, líbilo se mi prolínání minulosti s přítomností, řešení vztahů, rodiny, Finovo setkání s dávnou láskou, je to skvělá kombinace spolu s vyšetřováním vraždy. Nedokázala jsem vůbec předpokládat, kdo by mohl být vrahem Angela Macrietchiho, při postupném vyzpovídáním všech podezřelých jsem mohla pouze tipovat. A nepovedlo se.

Zakončení bylo opravdu nečekané, všechno bylo protkané spolu s minulostí a objevilo samé překvapení. Na začátku jsem si chvíli zvykala na pro mě trošku složitější styl psaní, který se mi potom moc zalíbil, bylo to vážně hodně čtivé. Při některých částech jsem se nemohla ani nadechnout, byla jsem nadšená. Abych neskládala pouze samé poklony, některé pasáže mi naopak přišly až moc zdlouhavé, převážně pokud šlo o Finovy vzpomínky.

Knihu bych si ráda přečetla znovu, tentokrát snad budu vidět více do hloubky. Líbilo se mi i popisování krajiny Skotska, špatné podmínky pro život obyvatel a celá taková pochmurná atmosféra. Určitě si musím přečíst i další díly této trilogie.

Hodnocení

Z knihy jsem byla opravdu nadšená a jednoznačně ji doporučuji všem, koho zaujala. Hodnotím ji 96%.

Děkuji nakladatelství Host za poskytnutí E-knihy k recenzi.